Als u een ondernemer bent dan bent u verplicht een administratie bij te houden. Binnen de administratie vallen onderwerpen van financiële gegevens, maar ook relatiegegevens. Op het moment dat de administratie er goed voor staat kan dit u een goed inzicht geven binnen uw bedrijf. Daarbij is het ook handig voor als u een lening bij de bank wilt afsluiten en is het een verplichting voor belastingaangifte.

Is administratie verplicht?

Alle ondernemers binnen in Nederland zijn verplicht om hun administratie bij te houden. Dit staat namelijk zo in de wet. Daarom is het slim om gelijk te starten met het bijhouden van een administratie soms zelf al voordat u gestart bent. Het is naast verplicht ook erg handig voor uw bedrijf. Het helpt u namelijk om vooruit te streven in de nieuwste ontwikkelingen en daar goed op kunnen in te spelen. Je hebt namelijk altijd de juiste cijfers bij de hand en kunt daarom de juiste keuzes maken.

Administratie voor belastingaangifte

Naast dat de administratie slim is voor het bedrijf is zoals gezegd ook verplicht bij belastingaangifte. De administratie is namelijk de basis voor deze aangifte. Zonder een duidelijk overzicht van de administratie mag er namelijk geen aangifte gedaan worden omdat het dan niet te controleren valt en daarbij maakt u ook geen aanspraak op fiscale regelingen. Wilt u hulp hierbij kunt u contact opnemen om uw administratie te laten doen in

Prinsenbeek

Hoe kan je de administratie doen?

Er zijn verschillende manieren waarop je de administratie kan verzorgen. Het kan namelijk schriftelijk (al raden wij dat niet aan). Een andere optie die u heeft is namelijk online via Excel en boekhouding software. Deze kunt u namelijk samen gooien in de cloud. Wanneer u met deze programma’s werkt kunt u op verschillende manieren bij deze gegevens en zal u merken dat dit veel sneller ingevoerd kan worden. Dit scheelt u een hoop kosten en

voornamelijk tijd, daarbij is het ook nog is netjes bewaard en zal er mocht er een crash zijn bij de computer er altijd nog de gegevens in de cloud staan.

De eisen van een goede administratie

Zoals eerder in dit artikel gezegd bent u voor de belastingdienst verplicht om een duidelijk overzicht te hebben met de gegevens van uw administratie. De gegevens die hierin vermeld moeten worden zijn: de kassa administratie en bonnen, financiële aantekeningen, ontvangen en verstuurde facturen, bankafschriften, contracten, agenda’s en afspraken boeken, correspondentie en software en databestanden. Al deze gegevens moeten minimaal 7 jaar bewaard worden en de onroerende zaken 10 jaar. Al deze gegevens moeten bewaard worden op de manier waarop u ze binnen heeft gekregen. Dus papieren en digitale facturen moeten allebei in dezelfde staat bewaard worden.