Huizen verkopen is op het moment niet bepaald hogere wiskunde, maar er bestaan allerlei manieren om echt het onderste uit de kan te halen, qua prijs. Video, fotografie maar ook goede teksten zijn de sleutel tot goede resultaten, alsmede het reduceren van de inrichting. We lichten deze tips hieronder nader toe.
Het visuele aspect online
Een huis verkopen in Bergen op Zoom bijvoorbeeld, is op zich geen moeilijke opgave in de huidige huizenmarkt. Maar degene die hier woont, wil natuurlijk ook weer een nieuw (en waarschijnlijk ook duur) onderkomen betrekken, dus moet er winst gemaakt worden. De klant veert met name op door de visuele aspecten waarvan we online gebruikt maken: teksten, video en foto’s. De interesse van de potentiĆ«le koper wordt in eerste instantie gewekt door een pakkende titel. Louter Huis in Bergen op Zoom is niet voldoende, denk eerder aan Schitterende woning, centraal gelegen met veel groen. Originele en vooral foutloze teksten geven een professionele indruk. De foto’s en video doen vervolgens de rest.
‘Erdoorheen kijken’
Zowel bij het rondsnuffelen tussen de foto’s als bij een fysieke rondleiding helpt het om het interieur zo veel mogelijk te strippen. Mensen willen graag ‘erdoorheen kijken’ en dit lukt nou eenmaal beter als het huis niet is volgebouwd met meubels en prullaria. In een enkele oogopslag moet de uitstraling van een ruimte tot de kijker komen. Het begeleidende verhaal moet die beleving versterken. Overigens zijn de welbekende fish-eye-foto’s, waardoor ruimtes veel groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn, intussen een belegen trucje waar niet veel mensen meer intrappen. Doen ze dat toch, dan is er tijdens de echte bezichting sprake van een spreekwoordelijke kouwe kermis en gaat de koop alsnog niet door. Kopers voor de gek houden is jezelf voor de gek houden.
Eerlijkheid betrachten
Het huis in Bergen op Zoom gaat zichzelf beter verkopen als er eerlijkheid wordt betracht. Vergeet niet dat veel beoogde kopers al menig bezichtiging achter de rug hebben. In een verhitte woningmarkt als deze heeft de consument niet zelden vaker met het bijltje gehakt en herkennen ze doorzichtige foefjes. Ook schakelen ze deskundigen in, die de hele woning en zijn geschiedenis binnenstebuiten keren.