Voor een goede boekhouding is je bedrijf hoef je gelukkig niet altijd direct advies te vragen bij een belastingadviseur. Zo kun je binnen het bedrijf ook zelf al een paar stappen zetten, waardoor de boekhouding een flink stuk verbetert. Voor de duidelijkheid binnen de financiële zaken van het bedrijf is het belangrijk dat ondernemers werk en privé gescheiden houden, zeker wanneer het gaat om geld. Open om deze reden dus echt altijd een zakelijke rekening zodat in de toekomst alle zakelijke transacties via deze rekening verlopen. Hiermee voorkom je dus dat jouw privé administratie wordt verweven in de rekeningen van het werk. Bovendien hoef je niet alles onwijs lang te bewaren wanneer je je privé dingen van het werk afscheid. Voor het bestuur van je onderneming geldt een bewaartermijn van zeven jaar door de Belastingdienst en vijf jaar voor een particulier bedrijf.

Verbeter je accountancy door veel te controleren

Bovendien kun je je accountancy verbeteren door elke maand even goed te controleren hoe je er precies voor staat als het gaat om de financiën. Zorg ervoor dat je op dit moment ook direct alle losliggende bonnen en facturen verwerkt. Wist je trouwens dat het verplicht is om een factuur op tijd te versturen? Het is zo dat de belastingdienst wilt dat je dit uiterlijk doet op de 15de van de maand nadat je het product of de dienst hebt geleverd. Bovendien is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van snel factureren voor je cashflow. Dit betekent dat hoe sneller jij het bedrag op je rekening hebt staan, hoe sneller je weer verder kan gaan investeren in je bedrijf of in andere ontwikkelingen.

Werk op factuurdatum, en wees hier streng in

Verder is het erg verstandig om te werken op factuurdatum. Dit betekent dat een factuur die je bijvoorbeeld op 29 maart ontvangt geldt voor het eerste kwartaal, zelfs wanneer je deze pas op 1 april betaalt. Het is belangrijk dat je alles goed en op de exacte datum van de factuur opslaat. Zo weet je namelijk zeker dat je geen dingen over het hoofd ziet of fouten gaat maken met geld. Dit kan namelijk onwijs veel geld gaan kosten, en wat wil je natuurlijk niet hebben!

Maak de switch naar digitaal archiveren

Bovendien is digitaal archiveren een echte must als het gaat om het verbeteren van de boekhouding in je bedrijf. In dit geval heb je geen rij ordners meer nodig, want alles staat netjes online opgeslagen! Het is wel belangrijk dat wanneer je dit doet, dat je het ook echt daadwerkelijk goed doet. Zorg ervoor dat je online genoeg aparte mapjes maakt waar je overzichtelijk kunt terugvinden waar alles precies staat. Wanneer je dit niet doet, bestaat natuurlijk de kans dat je dingen kwijt raakt of door elkaar gaat halen. Zeker wanneer het om geld gaat is dit niet de verstandigste keuze!

Het digitaal bewaren van de bonnetjes

Houdt ook je bonnen vooral digitaal opgeslagen. Het is natuurlijk altijd handig om een fysieke kopie te hebben liggen, maar het kan zomaar zijn dat deze spontaan kwijt raakt. Dit is natuurlijk onwijs zonde! Wanneer je de bonnen digitaal inscant, ben je ervan verzekerd dat hij goed is opgeslagen. Bovendien kun je hem dan direct toevoegen aan je digitale administratie en heb je ook nog eens een goede, leesbare kopie. Op een scherm kan je namelijk wel inzoomen op de bon!