Het verbeteren van de online zichtbaarheid van je organisatie begint bij het vinden van de juiste zoektermen, via bijvoorbeeld linkbuilding uitbesteden. Bij het bepalen hiervan is het nuttig om vanuit het perspectief van de klant te denken. Hoe zoekt je klant naar jouw specifieke product of dienst op zoekmachines zoals Google? Denk aan een probleem als “een fietspomp gebruiken”. Als fietsenmaker kun je dit gebruiken als trefwoord voor een webpagina voor het oppompen van banden. Een andere manier om zoektermen te bepalen, is door te kijken welke zoektermen je concurrenten gebruiken op Google.

Het verhogen van de online zichtbaarheid

Als u eenmaal de juiste zoektermen heeft bepaald en je zoekmachine optimalisatie uitbreiden, moet je deze natuurlijk op jouw website weergeven om je online zichtbaarheid te vergroten. Met deze zoektermen wil je gevonden worden. Volgens de basisprincipes van SEO gebruik je maximaal één hoofdzoekwoord per webpagina. Dit moet worden weerspiegeld in de paginatitel, koppen, tekst en metabeschrijving. Vergeet ook de alt-tags niet. Dit zijn de beschrijvingen van de afbeeldingen op je website. Door gebruik te maken van alt-tags kan Google de inhoud van de afbeelding indexeren. Hierdoor is het vinden van jouw website een stuk gemakkelijker geworden. Bovenstaande punten voegen ook belang toe. De kandidaat krijgt de juiste informatie om bezoeker van jouw website te worden.

Meer is niet altijd beter

Het is prima om de zoektermen die jij belangrijk vindt terug te laten keren naar jouw site, maar pas op dat je niet overdrijft. Meer is echt niet altijd beter als het gaat om online zichtbaarheid! Je wilt natuurlijk wel dat de tekst prettig leesbaar is voor je bezoekers. Het draait allemaal om gebruikerservaring. Het is daarom belangrijk om hier een goede balans in te vinden en de zoektermen in de tekst netjes behandelen zonder al te storend te zijn. Bovendien is het belangrijk dat je wel unieke teksten blijft schrijven. Als je dit niet doet, wordt de inhoud gedupliceerd en kan Google de pagina niet indexeren. Google ziet het als een enkele pagina. Dit betekent dus dat er niet meer teksten naar jouw pagina gaan verwijzen.

De waarde van jouw website

Elke website heeft een bepaalde waarde. Hoe hoger deze waarde, hoe betrouwbaarder Google jouw website ziet. Google bepaalt dit op basis van verschillende factoren. Een van deze factoren is het aantal andere sites dat naar jouw eigen site verwijst. Hier wordt ook wel met de term ‘linkbuilding’ naar verwezen. Als je website betrouwbaarder is, zal deze ook beter scoren in Google en heb je een betere online exposure. Onthoud dat meer links niet per se beter zijn! Google onderzoekt ook de kwaliteit van de links die verwijzen naar jouw site.

Houdt je website zeker altijd up-to-date

Voor Google draait het allemaal om relevantie voor de gebruiker. Daarom is het belangrijk om de informatie die je op je website deelt up-to-date te houden. Websites die vaker worden bijgewerkt, hebben de neiging om hoger te scoren in de zoekresultaten en zijn daarom beter online vindbaar. Als je niet de mogelijkheid hebt om je constant aan te passen, kun je het allerbeste ervoor kiezen om tijdloze inhoud te publiceren. Op die manier is jouw inhoud niet afhankelijk van eventuele ontwikkeling.